maanantai 8. tammikuuta 2018

Olikohan meillä Aku kylässä?

Tänään olen ihmetellyt enemmälti, vaikka pyrkimys oli vain normaaleihin jokapäiväisiin hommiin. Piti puolen päivän jälkeen käydä asioilla Kausalassa ja Kouvolassa. Loppiaisen Aku-myrsky meni meidän kohdalta kyllä olankohautuksella, ei tiettävästi mitään, nyt olisi hyvä ajokeli. Vai oliko Akulla silti näpit pelissä?

Palailin nimittäin viiden maissa vähintään puolen tunnin autoajelulta, jonka autotohtorini Jari oli juuri määrännyt. Auton akku oli mennyt tyhjäksi, eka kerran elämässäni. Jari arveli, olisko joku valo tms jäänyt päälle? Vakuuttelin ettei. Joskus, sanoi Jari, joku rele jää päälle virtaa kuluttamaan, jos olot ovat olleet kovin poikkeukselliset. Hän muisteli jotain taannoista Opelin autotyyppiä.

Vasta olin perjantaina kurvaillut Kausalan lenkin niin kuin aina, mitään ongelmia ei silloin ollut edes taivaanrannalla, ja sammutin varmasti kaikki valot auton käytön jälkeen. Sehän seisoi tuossa oven edessä, joten jos jotain virrankulua olisi ollut näiden kahden päivän (la, su) aikana, sen varmasti olisi huomannut  pimeän aikana.

Nyt auton akku on ainakin melko hyvin saanut kerättyä latausta, sillä ajelin lopulta melkein tunnin. Jos auto ei huomenna lähde käyntiin, niin soitan taas Jarille ja auto viedään merkkihuoltoon tarkistettavaksi.

Mutta. Sattui muutakin. Nimittäin ovenpielen pistorasia, joho aina laitan lämmitysjohdon esilämmittämään autoa ennen pakkaspäivän reisuja, ei ollutkaan yhteistyökykyinen! Totesin puolen tunnin päästä johdon kytkemisen jälkeen, ettei ollut tapahtunut yhtään mitään. Tarkistin kaikki johdon liitokset, ja ne olivat kunnossa. Vaihdoin jatkojohdon toiseen kaksoispistorasian puolikkaaseen, jos innostuisi sieltä paremmin, mutta inahdustakaan ei kuulunut. No, joskus olen silti startannut ja auto on hyvin lähtenyt käyntiin, joten päätin toimia niin. Mutta vaikka startti pyöri, niin ei tapahtunut mitään, kaikki merkkivalot vain keltaisella. Auton ääni oli tosi kuiva kitkutus startin pyöriessä.

No nyt on kysyttävä autotohtori Laihon Jarilta, tuumin. Piti tietysti sitten ennen Jarille soittamista testata, että johdot olivat kunnossa. Autotallin ulkoseinän pistorasia oli seuraava kokeiltava, sain sillä virtaa sulattamaan tukankuivurilla auton takaluukun, joka aina jäätyy pakkasella. Panin puhallusta sekä luukun  reunoille, niin että jäät muuttuivat valuvaksi vedeksi, kuivatin myös takaluukun painiketta, jonka ajattelin myös olevan jäässä, kun se ei ensin toiminut ollenkaan. Sain autonpeiton esille, sitä ei ollut voinut käyttää joulukuussa ollenkaan, kun aina satoi.

Sitten päädyin kokeilemaan myös auton lämmityspistoketta siinä. Mutta sitten ei enää tullut virtaa autotallin pistorasiastakaan. Lopuksi vein jatkojohdon toisen pään sisälle eteisen pistorasiaan ja esilämmitys lähtikin käyntiin. Johdoissa ei siis vikaa.

Puolen tunnin päästä menin kokeilemaan käynnistystä, mutta tulos oli sama karmea ääni eikä autonmoottori käynnistynyt. Soitin Jarille, hän tuli vajaan tunnin kuluttua ongelmanratkaisuun.

Odotellessani Jarin tuloa eteisessä huomasin, että ilmalämpöpumpun merkkivalo oli poissa, eikä se ollut kuitenkaan sulkeutunut, vaan auki, kuin toimiessa. Mitään puhallusta ei kuitenkaan tapahtunut. Silläkin on pistorasia ulkoseinällä.

Nyt en keksi muuta, kuin että pistorasiat ovat saaneet Akun tuulispäillä vettä sisuksiinsa. Jari sanoi, että pistorasiat ottavat herkästi nokkiinsa, kun saavat vettä, sillä niissä oleva rele katkaisee virrantulon, eikä se näy esim. sulaketaululla. Jari tutki ovenpielen pistorasian testereillä, niihin ei tule virtaa.

En huomannut pyytää Jaria tutkimaan ilmalämpöpumpun pistorasiaa, se johtui lähinnä siitä, etten ollut vielä ottanut sitä laitetta "ajatushyllystä" työn alle, kun oli se autoprobleema leveilllään. Jari arveli, että kun takaluukussakin tuntui olevan sähkönappulakatkaisin, niin sieltä on pitänyt kuivattaa vedet pois jotta se toimisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti